Спешно ми трябват пари

Category: Истории , Проблеми с парите
11-Jan-2012

Вашите истории и въпроси изпращайте на kadebg.com/story

Във връзка с писмо на една читателка (след малко), порових в нета и видях няколко истории на хора, на които спешно им трябват пари.

“здравейте! спешно ми трябват пари до 1000лева най много, но преди 1седмица станах пълнолетна. работя но нямам трудов годовор, моля ви кажете ми как и от коя банка от къде могат да ми отпуснат тези пари няма значение дали е потребителски кредит или на карта. моля ви помогнете ми! благодаря предварително”
moitepari.bg

“здравейте спешно ми трябват 10000 лв осигурена съм на 260 лв, но все още се водя на изпитателен срок. мога ли да изтегля кредит само срещу лична карта? част от парите ми трябват за рефинансиране на друг кредит който е от не банкова организация”
moitepari.bg

Окей, разбирам че понякога стават лоши неща в живота и човек просто няма избор.

Да предположим обаче, че горните ситуации не са такива и на хората им трябват спешно пари за нещо друго – примерно закъсняват с някое плащане. Както и да е. Та – на мен ми звучи обезпокоително някакво дете, едва навършило 18, да вземе 1000лв от бърз кредит. (Защото без договор какъв друг кредит ще вземе?) Макар да има работа, можем само да гадаем колко е сигурна тази работа и колко е заплатата.

Във втория случай пък имаме човек на изпитателен срок, тоест почнал преди по-малко от 6м, който иска 10 000лв заем, при това има вече друг кредит от небанкова организация. Тук също можем само да гадаем колко пари взима – осигуряват ги на 260лв, но може чисто да взимат навсякъде между 200лв и 600лв. Можем също да се запитаме доколко стабилна е една работа, в която си нов и още си на изпитателен.

ПИСМО ОТ ЧИТАТЕЛ

Ето какво ми пише читател в рубриката Истории :

“Здражеѝте,да ви разкажа за мен.ТАКА САМ Я ЗАКАРШИЛА че незнам какжо да правя.Имам голям кредит,3 кредитни карти и един просрочен за коѝто не ми остажат средства.Заради него не ми
отпускат други.Искам да рефинансирам картите и просроченият.”

Моят отговор:
“Здравейте,

Благодаря за изпратената история / въпрос.

Давате доста малко информация и ми е трудно да ви дам конкретен съвет, без да знам примерно за какво сте използвали кредитите, колко са като сума, какъв ви е дохода на месец, колко от него ви остава и така нататък.

Ситуацията ви е сложна и честно казано не вярвам някой да ви отпусне кредит за обединяване на задълженията в едно с по-ниска лихва.

Очевидно първата ви работа ще е да си върнете заемите преди съвсем да сте затънали. Първото нещо е всякакви излишни разходи да бъдат спрени, за да можете да освободите някакви пари – независимо много или малко – за дълговете си. Второто е ако можете да вземете безлихвен заем от приятел или роднина, за да може да погасите най-належащите задължения и тези с най-големите лихви (предполагам по кредитните карти). Третото е ако можете да продадете нещо – стара кола, телевизор, лаптоп, – за да съберете някакви пари. Четвъртото е да помислите за по-голям доход, но на ваше място в такъв деликатен момент не бих рискувала с нова работа.

Лошото при дълговете е, че те са като плаващи пясъци – ако не се измъкнете бързо, затъвате все повече и повече заради лихвите и наказателните плащания. Ако не успеете навреме да спрете или поне да забавите процеса, положението може да стане много страшно.

На ваше място бих спряла абсолютно всички възможни разходи и бих насочила всяка свободна стотинка към връщане на дълговете. Колкото повече отлагате – волно или неволно – толкова по-зле ще става.

Надявам се тази информация да ви е от полза. Ако имате други върпоси, сте добре дошли да ми пишете отново.

-Рая”

РЕДАКЦИЯ: Включвам коментара на Бат Тони към материала:

“Другото нещо е да разговаряш с кредиторите, независимо дали са банкови или небанкови институции. Няма по-лош знак от това да се криеш, дори чисто психологически. Когато бях кредитен експерт, предпочитах човека да дойде при мен и да ми каже, че има проблем с изплащането, отколкото аз да го търся при просрочена вноска. В такъв случай, веднага подготвях искане за обявяване на кредита за предсрочно изискуем т.е. вече не дължиш една вноска, а целия кредит. От тук до бюрото на частния съдебен изпълнител е само една крачка.”

ОЩЕ МАЛКО ПО ТЕМАТА

Сега продължаваме с разсъжденията. В писмото съм писала да се почне от погасяването на най-належащите задължения и тези с най-големите лихви. Друг вариант обаче е да се почне от просрочения заем – ако действително той е най-голямата пречка за рефинансиране.

В зависимост от възрастта и възможностите на човека – като и двете не стават ясни от писмото – може да се помисли и за вариант за краткосрочна работа в чужбина. Тогава обаче пък има друг риск, а именно че ако нещо се обърка, жената ще затъне още повече. (Впрочем предполагам все пак, че писмото не е писано от млад човек – кой млад човек ще има 3 кредитни карти, че и два заема?)

И още нещо. Лесно е да напишеш “ами продай си телевизора / лаптопа / колата”. Обаче ако ти самият трябва да го направиш? Да живееш известно време без такива елементарни удобства? Някой от вас може ли да си представи какво е едновременно да нямаш нито телевизор, нито лаптоп? Все едно губиш всякаква връзка със света. Да не говорим пък колко пари можеш да им вземеш – със сигурност доста под цената, на която са купени. И колко време ще отнеме да намериш купувач.

За осигуряването на по-висок доход – хехе :) Мисля, че това вероятно е първото нещо, което минава през ума на човек щом затъне – “Ще си потърся по-добра работа. Може да я мразя, но ми трябват пари. Известно време ще стискам зъби. Ще изкарам, колкото и да е тежко!”. Обаче съвсем отделен въпрос е ДАЛИ въпросният човек – макар готов да стиска зъби – ще успее да си намери въпросната работа за повече пари.

Така че основното е човек да има търпение и дисциплина – както ви разказах в “Как върнах 3000лв заем” . А на авторката на писмото – пожелавам успех!

Своите истории и въпроси изпращайте на kadebg.com/story

PS Останалите читателски истории от рубриката също ще ги пусна – става малко бавно, но няма как иначе с 2 публикации седмично. На всички, които са ми писали и продължават да ми пишат, искрено благодаря! Това ми е най-доброто вдъхновение :)

26 коментара по Спешно ми трябват пари

  1. BatTony по 11-Jan-2012 в 16:07

    Аз също не мога да давам универсални съвети, но от такава ситуация се излиза само с дисциплина. Ако тя включва да останеш без лаптоп, ще трябва да го направиш.

    Другото нещо е да разговаряш с кредиторите, независимо дали са банкови или небанкови институции. Няма по-лош знак от това да се криеш, дори чисто психологически. Когато бях кредитен експерт, предпочитах човека да дойде при мен и да ми каже, че има проблем с изплащането, отколкото аз да го търся при просрочена вноска. В такъв случай, веднага подготвях искане за обявяване на кредита за предсрочно изискуем т.е. вече не дължиш една вноска, а целия кредит. От тук до бюрото на частния съдебен изпълнител е само една крачка.

  2. Рая Христова по 11-Jan-2012 в 16:16

    Тони, благодаря за съвета! Аз пък изобщо не се сетих за това да се говори с кредитора. Дори да не се разсрочи задължението, дето викаш отношението им ще е по-друго.

    Даваш ли да го включа това в материала като цитат?

  3. BatTony по 11-Jan-2012 в 16:30

    Да, разбира се.

  4. Свилен Николов по 12-Jan-2012 в 01:50

    В България нямаме закон за личния фалит. Много ми е интересно, хайде примерно ще ми вземат колата, апартамента, и после? После взимат отчисления от легано обявената ти заплата. Единственото ти решение е да минеш изцяло в нелегалност…луда работа…верно какво се случва с хора с големи кредити, които не могат да ги плащат и им е взето всичко вече?

  5. Любка по 12-Jan-2012 в 09:25

    Ужасно е да затънеш в заеми! Наистина само желязна дисциплина и концентрация върху проблема могат да те измъкнат от това положение. Задължително трябва човек да намери допълнителен доход, да помоли приятели за помощ, да говори с кредиторите и т.н.

    Но познавам две семейства (живеят в нашия блок), които от години не излизат от това положение въпреки, че сме се опитвали да им помогнем. За съжаление, на тях им е станало стил на живот и са изразходили целия кредит на доверие (което е по-лошо) и вече никой не иска да им помага.

    Най-любопитното е, че едно от тези семейства преди няколко години спечели 50 000 лв. от една телевизионна игра – май се казваше “треска за злато”, водеше я Иво Танев. След като похарчиха парите от печалбата, започнаха да затъват в заеми.

  6. Рая Христова по 12-Jan-2012 в 09:28

    Не знам дали личният фалит е най-доброто решение. Има хора, дето злоупотребяват и по няколко пъти в живота си обявяват фалит, а имат примерно къщи или коли дето формално се водят на децата им или на роителите им примерно.

    Според мен решението е в по-затегнатото даване на кредити.

    А какво се случва с тези хора у нас – може би Тони ще знае по-добре от мен.

  7. Рая Христова по 12-Jan-2012 в 10:15

    @Любка – ами човек свиква, особено ако си намери “спонсор”, т.е. някой да му помага.

    Историята с печалбата е интересна. Според мен докато изхарчат тези 50 хил. лева, хората свикват на един друг стандарт на живот – раздут, фриволен. Известно време им се струва, че винаги са имали и ще имат пари. Малкото финансови навици, които са имали, се разпадат.

    И в един момент като свършат парите – оппааа…

  8. BatTony по 12-Jan-2012 в 11:39

    Ами какво се случва? Всеки кредит е обезпечен с нещо. Това най-често е имот, бъдещи заплати или гаранти (поръчители). При проблеми с кредита банката се насочва първо към обезпечението по кредита. Ако е имот, той обикновено е достатъчен за покриването на остатъка от кредита. Ако са бъдещи вземания (като заплати) те се запорират. Остава само минимална сума за текущи нужди. Ако сумата не е достатъчна се стига до съдия-изпълнител, като преди това има други процудури. Той издава изпълнителен лист и описва имуществото ти. Може да ти вземе всичко без (доколкото си спомням) легло, 1 телевизор, 1 кола и посудата. Ако пак не е достатъчно същите действия се насочват към поръчителя. Ако няма съдията може да поиска.

    Моя опит показва, че много рядко се стига до изпълнителен лист. В 90% от случаите хората намират пари преди това.

  9. Рая Христова по 12-Jan-2012 в 11:49

    Тони, според мен Свилен питаше какво става ако ВЕЧЕ всичко са ти взели – имоти, коли, запор на заплата – и пак обаче остава някаква голяма сума.

    Доколкото си спомням такъв беше случаят с момичето от Русе. Самотна майка на 25 г., която работи на две работи и взема 100 000лв кредит за срок от 35г. После губи едната си работа, спира да плаща кредита, и две години по-късно банката продава жилището за 45 000лв. Тя остава на улицата с 89 000лв дълг.

  10. BatTony по 12-Jan-2012 в 16:00

    Като са ти взели взели всичко и пак остава някаква голяма сума, банката пие една студена вода, провизира (заделя резерви) и отписва кредита (когато изтече давностния срок, който е различен). До тогава може да продаде вземането на специализирана фирма (ако има кой да го купи, но се съмнявам щом човека вече няма нищо).

  11. BatTony по 12-Jan-2012 в 16:08

    А и забравих да кажа, ако ти се случи това повече никой няма да ти даде и 5 лева назаем :)

    Не знам дали са ви заплашвали от някоя банка, че ще “ви вкарат в Кредитния регистър” и повече няма никоя уважаваща себе си банкова институция да ви даде кредит. Ами, така е. Това е една от малкото заплахи, които банките изпълняват веднага. Най-малкото, защото са задължени от БНБ да го правят. А влезете ли веднъж в този регистър няма излизане :)

  12. Рая Христова по 12-Jan-2012 в 16:19

    Банката “пие една студена вода”, а :) Ама не се отказва доживот да си точи пари от каквато там мизерна заплата имаш. Може би само до минималната не се бута.

    А може ли човек да провери дали е в този регистър и плаща ли се нещо за това?

  13. BatTony по 12-Jan-2012 в 17:00

    Да, минимално необходимите средства за живот не се пипат.

    До този регистър достъп имат в служителите в банките и в някои небанкови институции. Така, че ако имаш познат кредитен експерт в банка може да го питаш. Иначе достъпа се плаща на всяка справка, но мисля че като физическо лице не можеш да получиш такъв достъп.

  14. А какъв в срока, след който не могат да те пипат? Или цял живот точат? И тия смс-и дето ги пращат законни ли са ? Ако си редовен платец, може би не искаш да ти пращат СМС-и, не си длъжен да ги търпиш?

  15. BatTony по 12-Jan-2012 в 20:48

    Обикновено давностиния срок е 5 години. За смс-ите не мога да ти кажа.

  16. Свилен Николов по 12-Jan-2012 в 23:18

    Че то е така по-добре да не им плаща човек и стотинка за да тръгне тоя давностен срок и така 5 години да е без собственост и безработен и се покрива, отколкото доживот да ти взимат пари от заплатата. Не е ли така? Пък честно за тия СМС-и ако мога няма да се поколебая да заведа дело срешу тия, толкова ме дразнят, че не е истина. Дразнят ме и с простотиите си като ми се обаждат за тоя документ или за оня документ или със всичката си наглост искат да им ходя на крака да им нося някакъв документ? Че аз там не стъпвам – ще ида в деня в който ще им внеса последната вноска и то съвсем скоро. Смилих се и им пратих сканирано копие на въпросния документ, не че бях длъжен. Дразнят ме с надутата си такса за обслужване при положение, че плащам толкова лихви, дразнят ме че го качват и го свалят както им скимне все едно сме на борсата…и искат при всяка смяна да ходя да им подписвам нещо – не че съм отишъл, кой знае какви допълителни простоии искат, че да си вържат гащите…преди 2 години правих една голяма инвестиция и ги питах дали може за 3-4 месеца да не плаща вноски – можело да го преструктурират :):):), да плащам със 100лв по-малко, ама ми искаха един куп документи и се опитаха да ме накарат да накарам майка ми да се подпише като гарант – да не са, егати ефтиния трик – за разсрочка 500лв майка ми ще се подписва…бе нагляри.

  17. Свилен Николов по 12-Jan-2012 в 23:19

    Бат Тони – какво става с тебе , писах ти отговор на мейла ама ни вести ни кост от тебе :).

  18. BatTony по 13-Jan-2012 в 09:25

    Свилен,

    Не знам дали е по-добре да не плащаш. Верно след някакъв период може и да се отървеш, но до тогава ще те гонят до дупка.

    За наглостта на банките не ми се коментира. Чиновниците там си мислят, че са надосегаеми и всичко зависи от тях.

    Отговора на мейла не съм го получил. Може да е отишъл някъде в trash-а. Сега нямам достъп до мейла, но довечера ще погледна пак. Филтрите на пощата, които съм сложил май не ми помагат много.

  19. Рая Христова по 13-Jan-2012 в 11:52

    Свилене, кой ще седи да те чака да ти изтече давността? Ще ти пуснат една нотариална покана на 4г и 11м и наново почват да текат 5г.

  20. Свилен Николов по 13-Jan-2012 в 12:57

    Това за нотариалната покана Тони ще каже. А относно това за служителите с мен са ударили на камък защото съм образован и умен, могат да плашат леля Гинка да им носи документи на крака…си глеат работата. И за тия смс-и ще се поровя ако ми остане време, не ми е в стила да си губя времето с негативни неща, но за тях мога да направя голямо изключение. А, следващия път ако ми се наложи временно да финансирам покупка, ще се обърна към банка в друга държава.

  21. Свилен Николов по 13-Jan-2012 в 13:46

    Само да допълня за Тони – направи си поща в Gmail, иначе ще продължаваш да имаш проблеми с филтрите.

  22. Kredit по 17-Feb-2012 в 22:36

    Не си слагам името не случайно блога ти е много интересен историята също попита кой млад човек има 2 кредитни карти и кредит. Та накратко на 24 съм с прилична работа като доходи в България въпреки това като дете на 18 години взех първата си кредитна карта с тогава лимит 500 лв за закупуване на компютър…

    [БЕЛЕЖКА НА РАЯ: Коментарът е много интересен, и ако авторът няма нищо против, предпочитам да го пусна в раздел Истории като самостоятелен пост. Затова съм го съкратила засега дотук.]
  23. Kredit по 18-Feb-2012 в 10:19

    Авторът разрешава :) Да го пуснеш отделно Рая.

  24. Рая Христова по 18-Feb-2012 в 15:10

    Чудесно! Благодаря. Вероятно тази седмица ще го пусна.

  25. Анелия по 17-Nov-2012 в 01:28

    Здравейте, имам въпрос към вас .Имам един голям кредит 8000 лева,докато имах работа го погасявах .В момента съм безработна ,бях по майчинство до преди 2 години. ЧСИ отказват да ми направят погасителен план на вноски и искат половината сума, а останалата да е на вноски .Доходи нямам ,само детски 35 лева ,едва ми стигат парите за храна. Мъжа ми е на заплата 400 лева .Какво мога да направя?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *